Funky Business

Posted on

Toti suntem condamnati la libertate. Trebuie sa intelegem ce pune in miscare societatea de maine. Nu putem lasa pe seama politicienilor si a directorilor aceasta responsabilitate. Viitorul funky e aici si acum totul depinde de noi!” spun cei doi autori scandinavi (cu nume pe care mi-e imposibil sa le pronunt si chiar sa le scriu…n-am rabare sa caut fonturi care sa includa punctuletele alea suedeze :)) in volumul intitulat “Funky Business”, publicat in limba romana in 2007 .

Imi amintesc ca atunci cand l-am cumparat, a fost doar din pura curiozitate academica (eram studenta la  ASE)… Autorii sunt 2 universitari ai Scolii de Economie din Stockholm, care se joaca de-a predatul in scris. Si o fac folosindu-se foarte bine de tehnicile de marketing si PR – doar si-au vandut produsul in peste 25 de limbi (cel putin asa scrie pe coperta interioara). sa credem editura romaneasca pe cuvant.

In afara ideilor, mai noi sau mai vechi, frumos impachetate, in volumul asta mi-a placut definitia pe care au dat-o Noii Societati (a Bunastarii) – parantezele sunt de la mine – : “seamana cu un produs IKEA (despre asta vorbim alta data): o primesti in pachete plate, ti-o montezi singur si, dupa cum poate ca ati observat, nu are instructiuni de asamblare. Ca sa supravietuiesti si sa prosperi, trebuie sa te inarmezi cu cea mai eficienta arma letala: cunoasterea“.

Cartea incepe cu asta  si se termina cu :”media nu castiga niciodata”.  … ” Oameni, iesiti in evidenta – daca nu vreti sa iesiti din joc”.

Alte vorbe frumoase. Neadevarate, neaplicabile in realitatea romaneasca, cel putin din experientele pe care le-am avut in vara asta in “contact” cu editurile carora le-am trimis sinopsisuri dupa cele doua manuscrise, “X, Y si alte cateva necunoscute” si “Taxidermie” . 

2 manuscrise deosebite pentru edituri obisnuite…cand spun asta, ma refer la faptul ca aveau in planul editorial colectii in care se incadrau manuscrisele mele. De asemenea, nu gasisem date despre ele cum ca nu si-ar respecta colaboratorii. Ultima conditie, in special, mi-a ingustat optiunile destul de mult, dupa cum va puteti da seama.

Asadar, cu temele facute, pe cat posibil, am prezentat, politicos, oferta mea, catorva edituri, unele din ele nume bine cunoscute. Dupa care am asteptat cuminte. Si am asteptat…

niciun mail, macar unul in care sa anunte ca au primit mesajul meu. Foarte nepoliticos, sa nu mai spun neprofesionist, surprinzator chiar. Cine stie, cu criza asta, poate incearca sa reduca din costuri, si la cat costa sa trimiti un mail….

Totusi, au fost doua exceptii: numai ca una din edituri nu era din Romania. Nici asta n-a fost profesionista pana la capat: le-am trimis  manuscrisul, dar dupa aproape 4 luni, au uitat sa dea un feed-back – ne place sau nu, something. Deci, pot s-o pun si pe asta la prima categorie de edituri. Edituri Dezinteresate si atat.

Cat despre cel de-al doilea raspuns, mai bine nu venea. Fata de la PR ma anunta senina ca, din lecturarea sinopsisului meu, a ajuns la concluzia ca va fi un volum dificil de promovat, asa ca editura nu se poate angaja sa il publice. Poate  daca vreau eu sa suport costurile publicarii… Nu zau? Daca tot il platesc de ce l-as mai publica la voi, care, din start, sunteti convinsi ca va fi greu promovabil? Sau, ca sa vorbim in termeni comerciali, de ce v-as lua parteneri intr-o afacere in care risc numai eu? E ca si cum i-as spune unui furnizor, care imi aduce o  marfa, construita de el, ca eu nu cred ca se poate vinde si ca ar fi bine sa-mi plateasca o chirie ca sa i-o tin in depozit… Ca s-o pun in vitrina, o sa-l coste suplimentar, desigur. Din nou, o editura mult prea obisnuita… Interesata, nu zic, dar sa faca bani pe ochi frumosi…pe numele lor pus pe o coperta. 

Multi ma avertizasera, dupa ce am terminat primul roman, ca exact atitudinea si mentalitatea asta o voi intalni pe piata de carte romaneasca. Eu o tinem una si buna pe-a mea, aia cu Scriitorul trebuie sa fie platit pentru munca lui, nu sa sponsorizeze niste neprofesionisti, tipografi fara tipografii, dar care-ti flutura in fata  carti de vizita pe care scrie Editor, Redactor, PR sau Foreign Rights Manager.

Si am s-o tin in continuare pe a mea, pana voi gasi un editor neobisnuit, un editor normal, chiar daca traieste intr-o lume intoarsa cu fundul in sus.

Desi tare mi-e teama ca inca nu exista asa ceva in talciocul romanesc al cartii. Nici pe departe funky, nici macar business.

Poate la suedezi e altfel🙂, dupa ce scriu un roman in engleza, lor li-l trimit primii.

Leave a Reply

